Subject: Vs: Faktikontroll: ravimid on valmistatud naftast
From: "RA Kommunikatsioon" <[email-masked]>
To: "Mari-Liis Somelar" <[email-masked]>
Date: Fri, 13 Jun 2025 16:04:04 +0300

Tere, Mari-Liis!

Ravimiameti poolt vastab kvaliteedi hindamise büroo juhataja Laivi
Saaremäel.

„Orgaanilise sünteesi teel toodetud ravimite toimeainetel võidakse
algmaterjalidena kasutada väga erinevat päritolu aineid – mineraalset,
taimset, loomset või ka puht sünteetilist päritolu.

Teatud juhtudel ongi algallikaks ka naftasaadused, kuid kõikvõimalikud
lisandid, laguproduktid või kaasuvad ühendid on range kontrolli. Pärast
arvukaid sünteesietappe, kus rakendatakse täiendavaid puhastusmeetodeid,
on saadav toimeaine enamasti üle 99% puhtusega.

Ravimitele kehtib arvukalt juhendeid, seadusi ja eeskirju, mis tagavad
ravimi kvaliteedi ning ülima puhtuse. Erinevate lisandite sisalduse kohta
on väga palju etteantud nõudeid, kuid näiteks igasuguste orgaaniliste
lahustite kasutamine on rangelt reglementeeritud ülemaailmselt kehtivate
ICH Q3C (R9)
<https://www.ema.europa.eu/en/documents/scientific-guideline/ich-q3c-r9-gu
ideline-impurities-guideline-residual-solvents-step-5_en.pdf>  nõuetega,
mille kohaselt selliseid ühendeid nagu benseen ei tohiks üldse kasutada.

Kui see on siiski hädavajalik, siis toimeaines ei tohi selle sisaldus
ületada 2 ppm piirmäära. St. näiteks 1000 mg paratsetamooli tabletis ei
tohi benseeni olla rohkem kui 2 mikrogrammi.

Seega, kui ravimis kasutavate mõningate komponentide lähteained võivad
pärineda naftasaadustest, ei tähenda see, et ravim sisaldab mingilgi moel
naftat või on ohtlikum kui loomset, taimset või mineraalset päritolu
preparaadid.“

Ikka head

Kristi Sarap

Ravimiameti kommunikatsiooninõunik

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Saatja: Mari-Liis Somelar <[email-masked]>
Saatmisaeg: reede, 13. juuni 2025 11:34
Adressaat: RA Kommunikatsioon <[email-masked]>
Teema: Faktikontroll: ravimid on valmistatud naftast

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Kirjutan Delfi faktikontrolli toimetusest. Facebookis on levinud
<https://www.facebook.com/heili.tammaru.31/posts/pfbid0Y8bkD3Z7Ah95CNjiGgb
5DBDEqX2YSDyE39wNcoa2Y17E1uUtRmvrxMSP97T7gphml> postitus, kus kirjutatakse
ravimitest “mis on valmistatud naftast”.

Ilmselgelt on eksitav väide, nagu ravimid (postituses mainitud erinevaid
valuvaigisteid, allergiarohte, diabeediravimeid jne) oleks otse
valmistatud naftast. Küll aga saan aru, et ravimitööstuses kasutatakse
uute ühendite sünteesimisel naftakeemia tooteid. Kas te saaks palun
selgitada, mida see tähendab, et sünteesimisel on kasutatud naftakeemia
tooteid (nt eteen, propeen, benseen vms)?

Lisaks on postituse kommentaarides toodud välja nende samad ravimite, mis
“on valmistatud naftast” negatiivsed mõjud. Kas need potentsiaalsed
kõrvaltoimed, mis ravimite puhul postituses välja toodud on, on võimalik
üldse siduda sellega, et ravimi tootmisel on kasutatud naftakeemia toodete
sünteesi?

Midagi liiga põhjalikku ei oota, lihtsalt selgitust ja postituse konteksti
panemist. Mida kiiremini vastust saab seda toredam.

Tervitades

Mari-Liis Somelar

Mari-Liis Somelar

Faktikontrollimise ja valeinfo reporter

Delfi Meedia AS | Narva mnt 13, Tallinn 10151

Mob: +372 53033832 | E-mail: [email-masked]
<mailto:[email-masked]>

Delfi | Eesti Päevaleht | LP | Eesti Ekspress